Ads Top

Ан-225 «Мрія»


АН-225 «Мрія» — найважчий і найбільший вантажо-пасажирський літак у світі вагою в 640 тонн. Цікаві факти про цю гордість українського авіапрому дивіться далі в репортажі Слави Степанова.
Причиною створення «Мрії» стала необхідність перевозити «радянський Шаттл» — багаторазовий космічний корабель «Буран». Літак існує в єдиному екземплярі і — на відміну від «Буранів» — досі експлуатується. Побудували літак 1988 року на Київському механічному заводі.

«Мрія» — рекордсмен із ваги при злеті та за вантажопідйомністю. 22 березня 1989 року цей літак перевіз вантаж вагою 156,3 т — і побив одночасно 110 світових рекордів в історії авіації.
З початку використання літак-гігант провів у небі 3740 годин — це приблизно 1,87 млн км відстані (або 46 разів довкола Землі по екватору).

«Мрія» має довжину 84 м, висоту 18 м. Він довший за найбільшиї з «Боїнгів» на 8 м, а розмах крила має більший на 20 м; і навть «Аеробус» А380 менший за цей суперлітак на 11 метрів в довжину.
Часто буває, що цей літак «не вміщується» в аеропорту, і його залишають просто на злітній смузі. Площа крила в цього гіганта — 905 м².

В історії був лише один літак із більшою площею крила — Hughes H-4 Hercules, котрий піднявся в повітря лише раз, в 1947 році. «Мрію» планували використовувати в якості першої ступені для старту пілотованого космічного корабля, який мав кріпитися на корпусі цього суперлітака.
Літак має 6 двигунів Д-18Т, тяга кожного із них — 23,4 т (чи 230 кН). В перекладі «на людську мову» — кожен на старті має потужність в 12,5 тис кінський сил. Один двигун має висоту в 3 м, ширину — 2,8 м, а вага — 4 т.

Маса палива в баках літака складає 365 т, всього баків 13. Літак завдяки цьому запасу палива може залишатися в повітрі 18 годин без приземлення і подолати відстань у 15 тис км.
Щоб заправити «Мрію», потрібно від 30 хвилин до 36 годин — при цьому потрібно від 7 до 70 авіаційних заправників. В крейсерському режимі літак витрачає 15,9т/годину.

Шасі гіганта має по 7 стійок з кожної сторони, на кожній — 2 колеса. Разом — 32 колеса, які потрібно міняти через 90 посадок. Вартість однієї покришки — близько тисячі доларів.
З 2001 року Ан-225 виконує комерційні вантажні рейси в складі авіакомпанії «Antonov Airlines». Вантажна кабіна має довжину 43 м, ширину — 6,4 м, висоту — 4,4 м. В ній вміщуються 16 стандартних контейнерів, або 80 легкових авто, або весь корпус «Боїнга-737».

Щоб розкласти завантажувальну рампу, літак здійснює «уклін слона»: вага літака переноситься на додаткові опори, а передня стійка відхиляється назад.
Комерційний вантаж, який може підняти цей літак, — 247 т. 10 червня 2010 року «Мрія» перевіз найдовший вантаж в історії авіації — 2 лопаті вітряка довжиною 42,1 м кожна.

Через свої нестандартні габарити літак має власний завантажувальний комплекс із 4 механізмів, кожен може підняти 5 т.
Щоб відбуксувати цей літак, створено окремий пристрій, який перевозиться всередині літака.

На борту є 2 пасажирських відсіки: для екіпажу та для персоналу, що супроводжує вантаж. герметизація кожної з кабін — окрема. В літаку є 18 місць для відпочинку екіпажу та пасажирів — 6 місць в передній кабіні та 12 — в задній.
Всі системи керування та забезпечення життєдіяльності на борту «Мрії» максимально автоматизовано — за це відповідають 34 бортових комп’ютери.
На дивлячись на величезні розміри та вагу, для зльоту та посадки «Мрії» потрібно всього лише трохи більше одного кілометру на злітно-посадковій смузі (ЗПС). Однак, лише в тому випадку, якщо літак не завантажений. Наприклад, розбіг літака по злітно-посадковій смузі на Гостомельському аеродромі склав усього 1,2 тис м. У випадку повного завантаження літаку потрібно приблизно 3,5 тис м для зльоту. Довжина стандартної ЗПС дорівнює 3,6 тис м.
Екіпаж Ан-225 складається з 6 льотчиків-випробувачів, більше того — на літаках ДП «Антонов» літають тільки льотчики-випробувачі. Усього в компанії їх 30. По даним Євгена Галуненка, загалом в Україні 5 тис льотчиків цивільної авіації, також є 1,5 тис військових льотчиків, але льотчиків-випробувачів — лише 30 чоловік. Особливість вимог до останніх — вони повинні вміти літати на самих різних типах літаків і знати особливість керування кожним. За словами пілотів, в керуванні «Мрія» нічим не відрізняється від інших літаків: легке та зручне пілотування, просте обслуговування.
Хоча Ан-225 «Мрія» містить спеціальні кріплення в верхній частині фюзеляжу для зовнішнього кріплення вантажу, літак жодного разу не перевозив комерційні вантажі на «даху». Це пов’язано з аеродинамічними вимогами: адже зовні можна перевозити лише вантаж, що має відповідну аеродинаміку, наприклад, інший літак. Прямокутний контейнер не відповідає таким вимогам, тому не може бути встановлений назовні.

Найвіддаленіша точка на Землі, де побував український літак-гігант — острів Таїті, відстань за найкоротшою дугою туди складає 16,4 тис км.
Ан-225— унікальний в своєму роді і таким він буде ще довгий час. Справа в тому, що ринок суперважких авіаперевезень не дуже великий, більше того — він достатньо нішевий. Тому послуги «Мрії» замовляють не часто — приблизно раз на 2 місяці. На відміну від літаків Aн-124-100 «Руслан», які задіяні в роботі майже постійно. До речі, Aн-124-100 «Руслан» — також рекордсмен, це найбільший вантажопідйомний літак з серійно виготовлених.
В Україні є другий екземпляр Ан-225, який побудований приблизно на 70%. Для його добудови потрібно ще близько $90 млн, але навряд чи його будуть завершувати найближчим часом, адже навіть існуючий літак поки що не сильно завантажений роботою. Саме з цієї причини не варто очікувати створення подібних літаків-гігантів зі сторони конкурентів, оскільки розробка та виготовлення таких велетнів коштує сотні мільйонів доларів.
Не потребує реклами. Ан-225 «Мрія» може взяти за один раз вантаж, який здатні перевезти два «Руслани» (нагадаємо, останні здатні брати на борт 120 т вантажу). Тому літак не надто потребує реклами. Один з таких прикладів — саме вищезгадане транспортування вантажу вагою 133 т із Чехії в Австралію. За словами Євгена Галуненка, льотчика-випробувача першого класу, що літає на «Мрії» з 2001 року, ніякі тендери на цей рейс не проводилися — клієнт звернувся до підприємства «Антонов» напряму, адже тільки один літак у світі здатний перевозити подібні вантажі.
На платформі Blogger.